W powiatowych szkołach ponadpodstawowych pojawiają się uczniowie z Ukrainy, którzy uciekając przed wojną znaleźli schronienie w powiecie zgierskim.
Obecnie takich osób jest kilkanaście, ale biorąc pod uwagę, że w naszym powiecie jest już kilka tysięcy uchodźców, można spodziewać się, że będzie ich więcej, bo do dyrektorów zgłaszają się kolejni rodzice.
Uczniowie z Ukrainy w większości nie znają języka polskiego, natomiast niektórzy, na różnym poziomie, komunikują się w języku angielskim. Jeśli w danej szkole będzie 10 -15 obcojęzycznych uczniów, prawo przewiduje tworzenie dla nich oddziałów przygotowawczych przed kontynuowaniem nauki w języku polskim.
Gotowość przyjmowania do powiatowych szkół uczniów z Ukrainy była jednym z tematównarady dyrektorów placówek oświatowych, zorganizowanej 16 marca 2022 r. w Starostwie Powiatowym w Zgierzu. W obecności nadzorującego sprawy szkolnictwa Wicestarosty Zgierskiego Dominika Gabrysiaka, omówiono ukraiński system edukacji, w którym obowiązkiem szkolnym objęte są dzieci i młodzież od 7 do 17 roku życia. Następnie przedstawione zostały procedury wystarczające, na chwilę obecną, do zapisania dziecka do polskiej szkoły ponadpodstawowej.
- Nie stwarzamy utrudnień administracyjnych w przyjmowaniu uczniów z Ukrainy do naszych szkół. Rodzice zgłaszający się do dyrektora powinni złożyć podanie, jeżeli potrafią - w języku polskim, jeżeli nie - to po ukraińsku. Następnie, na podstawie rozmowy z nimi, dyrektorzy ustalą na jakim etapie edukacyjnym jest dziecko. Podanie i podpisany protokół z takiej rozmowy są na dzień dzisiejszy dokumentami wystarczającymi do przyjęcia ucznia - mówi Wicestarosta Zgierski Dominik Gabrysiak.
Podobnie elastyczne podejście zarekomendowano dyrektorom szkół specjalnych, choć w przypadku uczniów z niepełnosprawnościami konieczna jest wizyta w poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Jednak już po wstępnym rozeznaniu w poradni, w okresie oczekiwania na orzeczenie, dziecko może na wniosek rodziców zostać przyjęte do szkoły specjalnej.
Elastyczne procedury, możliwość zatrudniania pomocy nauczyciela z językiem ukraińskim oraz tworzenia oddziałów przygotowawczych - to rozwiązania, jakie docelowo mają ułatwić uczniom z Ukrainy odnalezienie się w polskich szkołach.