Naczelnik Wydziału Sylwia Lewińska tel. (42) 288 83 63; e-mail: s.lewinska@powiat.zgierz.pl
Pracownicy Wydziału Gospodarki Nieruchomościami
- Pokój 304, tel. (42) 288 83 73, tel. (42)288 83 65, tel. (42) 288 83 64
- Pokój 306, tel. (42) 288 83 61, tel. (42) 288 83 74
Do podstawowych zadań wydziału należy:
- gospodarowanie nieruchomościami Powiatu i Skarbu Państwa, a w szczególności:
-
tworzenie i aktualizacja powiatowego zasobu nieruchomości oraz zasobu nieruchomości Skarbu Państwa,
-
gospodarowanie zasobami nieruchomości (sprzedaż, zamiana, darowizna, najem, dzierżawa, użyczenie, ograniczone prawa rzeczowe),
-
kontrola nad administrowaniem i sposobem gospodarowania lokalami użytkowymi oraz częściami nieruchomości oddanymi w posiadanie zależne w obiektach zarządzanych przez powiatowe jednostki
organizacyjne lub jednostki organizacyjne powiatu, -
sporządzanie planów realizacji polityki gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa,
-
sporządzanie planów wykorzystania zasobu nieruchomości Powiatu i Skarbu Państwa;
-
prowadzenie rejestrów nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu oddanych w trwały zarząd i użytkowanie wieczyste,
-
zmiana stawki procentowej opłaty rocznej,
-
naliczanie i aktualizacja opłat z tytułu trwałego zarządu i użytkowania wieczystego,
-
przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,
-
wydawanie zaświadczeń potwierdzających przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,
-
wydawanie informacji o wysokości opłaty dla właścicieli gruntów przekształconych z prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,
-
prowadzenie postępowań w zakresie wywłaszczania nieruchomości,
m) prowadzenie postępowań związanych ze zwrotem wywłaszczonych nieruchomości, -
prowadzenie postępowań zezwalających na czasowe zajęcie nieruchomości, przeprowadzanie przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazów, energii elektrycznej,
prowadzenie działalności wydobywczej, -
ustalanie odszkodowań za nieruchomości zajęte, przejęte lub nabyte pod drogi publiczne,
-
podejmowanie czynności związanych z regulacją stanów prawnych nieruchomości Powiatu i Skarbu Państwa,
-
sporządzanie deklaracji podatku od nieruchomości,
-
współpraca w zakresie prowadzonych przez Obsługę Prawną spraw sądowych dotyczących nieruchomości Powiatu i Skarbu Państwa,
-
zlecanie wykonania opracowań geodezyjno – prawnych,
-
wykonywanie czynności zgodnie z ustawą o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
-
prowadzenie postępowań związanych z nieodpłatnym przekazaniem na własność działek gruntu będących w dożywotnim użytkowaniu rolników, którzy zdali gospodarstwo na rzecz Skarbu Państwa za świadczenia emerytalne;
-
prowadzenie postępowań związanych z nieodpłatnym przekazaniem na własność działek pod budynkami właścicielom budynków bądź ich spadkobiercom, którzy zdali gospodarstwo na rzecz Skarbu Państwa za świadczenia emerytalne lub rentowe;
- prowadzenie postępowań z zakresu zagospodarowania wspólnot gruntowych:
- ustalanie, które nieruchomości stanowią wspólnotę gruntową bądź mienie gromadzkie,
-
ustalanie wykazu osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej oraz wykazu obszarów gospodarstw przez nich posiadanych i wielkości przysługujących im udziałów we wspólnocie;
-
prowadzenie postępowań w zakresie nieodpłatnego nabycia z mocy prawa mienia pozostałego po wykreślonym z Krajowego Rejestru Sądowego (zwanym rejestrem) podmiocie, bez względu na przyczynę wykreślenia, którym nie rozporządził przed wykreśleniem właściwy organ, z chwilą wykreślenia z rejestru;
-
prowadzenie postępowań w zakresie nieodpłatnego nabycia z mocy prawa mienia podmiotów, które do dnia 31 grudnia 2015 r. nie złożyły wniosku o wpis do rejestru;
-
wykonywanie czynności zgodnie z ustawą o Krajowym Zasobie Nieruchomości, w tym sporządzanie wykazów nieruchomości Skarbu Państwa, którym gospodaruje Starosta, wykonujący zadania
z zakresu administracji rządowej; -
wykonywanie czynności w zakresie przysługującego Skarbowi Państwa prawa pierwokupu w przypadku sprzedaży gruntów pod śródlądowymi wodami stojącymi oraz prowadzenie postępowań przetargowych w celu zbycia tych gruntów w ramach udzielonych uprawnień;
-
współpraca z Wydziałem Drogownictwa w zakresie nabywania nieruchomości pod pasy drogowe dróg publicznych i na potrzeby zarządzania drogami, w szczególności:
- wskazanie przez Wydział Drogownictwa nieruchomości przeznaczonych pod poszerzenie drógpowiatowych,
- przedstawienie graficznej propozycji przebiegu podziału działki ewidencyjnej, wydzielającej częśćdziałki przeznaczonej pod drogę powiatową;
-
wykonanie zadań z zakresu ujawniania w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz Powiatu;
-
uzgadnianie projektów decyzji o ustaleniu lokalizacji celu publicznego;
-
wykonywanie uprawnień właścicielskich w stosunku do nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu;
-
wykonywanie czynności zgodnie z ustawą o Centralnym Porcie Komunikacyjnym, w tym opracowywanie wykazów nieruchomości Skarbu Państwa, którymi gospodaruje Starosta wykonujący
zadania z zakresu administracji rządowej; -
prowadzenie postępowań w zakresie regulacji stanu prawnego dróg ogólnodostępnych, niezaliczonych do kategorii dróg publicznych na własność gminy;
-
realizacja innych zadań Powiatu i Skarbu Państwa wynikających z obowiązujących przepisów.
Wniosek o udzielenie dotacji ze środków pochodzących z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków na dofinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków, położonych na obszarze powiatu zgierskiego.
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr LXX 547 23 Rady Powiatu Zgierskiego z dnia 27 grudnia 2023 r.
24 kB
.