W 2021 r. Zarząd Powiatu Zgierskiego uporządkował kluczową kwestię, mającą wpływ na stabilizację finansów powiatu, zawierając ugodę przedsądową ze Zgierskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym MARKAB Spółka z o.o. Ugoda dotyczy spłaty narosłego latami zadłużenia za bezumowne przechowywanie na terenie spółki, w okresie od października 2015 r. do lutego 2020 r., pojazdów usuniętych z dróg w trybie art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Roszczenia z tego tytułu wynosiły około 40 mln zł. Wieloletni ciąg procesów sądowych był zagrożeniem dla płynności finansowej powiatu. Orzecznictwo sądowe wskazywało na obowiązek spłaty zadłużenia i groziło powiatowi zajęciami komorniczymi. To zagrożenie udało się zażegnać dzięki ugodzie przedsądowej, zawartej za porozumieniem obu stron sporu, a skutkującej spłatą przez powiat na rzecz spółki kwoty 6 mln zł, rozłożonej na trzy raty. Pierwszą transzę zapłacono w 2021 r., drugą uiścimy w roku bieżącym, trzecią – w 2023 r.
- Zadłużenie trzeba spłacać – mówi Karol Maśliński, członek Zarządu Powiatu Zgierskiego, nadzorujący m.in. Wydział Komunikacji – Dzięki zawartej ugodzie jest nam lżej. Montaż finansowy spłaty długu sprawia, że sytuacja powiatu staje się klarowna. Zorganizowana w 2020 r. przechowalnia pojazdów przy ul. Konstantynowskiej w Zgierzu pozwoliła zaoszczędzić w latach 2020/21 ponad 6 mln zł. Gdyby miejsce do przechowywania pojazdów zorganizowano 5 lat wcześniej, oszczędności byłyby jeszcze większe.
Warto zaznaczyć, że w grudniu 2021 r. Powiat Zgierski odzyskał od Wojewody Łódzkiego ponad 1,5 mln. zł za pokrywanie kosztów postępowań administracyjnych związanych z przechowywaniem pojazdów usuniętych z dróg. W styczniu br. kwotę tę dopisano do tegorocznego budżetu, ale na tym nie koniec. Po spłacie zasadniczych roszczeń spółce MARKAB, możliwe będzie wystąpienie do wojewody o zwrot kolejnych kwot – kosztów postępowań administracyjnych za przechowywanie pojazdów od dnia ich usunięcia do 18.10.2015. Środki te powinny zrównoważyć pozostałe roszczenia spółki.
24 stycznia br. do powiatowej przechowalni pojazdów przy ul. Konstantynowskiej w Zgierzu przetransportowano z firmy MARKAB ostatnich 17 pojazdów, przechowywanych tam na mocy umów z lat 2017/19.
- Powiat zgierski na starcie 2022 r. skutecznie realizuje plan rozwiązania długiego, kosztownego i kłopotliwego procesu rozliczenia roszczeń zgierskiej spółki MARKAB – podsumowuje Starosta Zgierski Bogdan Jarota – Jest to wynik sprawnej pracy zespołu pracowników Obsługi Prawnej oraz Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego w Zgierzu.
Co dalej z pojazdami usuniętymi z dróg?
Obowiązek usuwania z dróg pojazdów, z różnych przyczyn porzuconych przez właścicieli, nakłada na powiaty art. 130 a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Obecnie działania z zakresu odholowania pojazdów i przechowywania ich na własnym parkingu w okresie do 3 miesięcy, realizuje firma, z którą Powiat Zgierski ma zawartą umowę do 2023 r. W okresie tych 3 miesięcy porzucony pojazd może odebrać właściciel. Jeśli tego nie zrobi, pojazd trafia do powiatowej przechowalni. Każda taka sytuacja generuje wszczęcie dwóch postępowań - administracyjnego o ustalenie właściciela i zwrot kosztów oraz sądowego o przepadek mienia na rzecz powiatu. Postępowanie sądowe jest czasochłonne, ale dopiero uzyskanie prawomocnego postanowienia o przepadku mienia, otwiera powiatowi drogę do zbycia pojazdu lub zezłomowania go, w zależności od opinii rzeczoznawcy.
W żadnym jednak wypadku porzucenie pojazdu przez właściciela nie oznacza pozbycia się przez niego problemu np. z powypadkowym wrakiem. Wcześniej czy później trzeba będzie wziąć odpowiedzialność za porzucony pojazd i jego właściciel zostanie obciążony kosztami przechowywania, a te w przypadku porzuceń sprzed lat są bardzo wysokie.
Starostwo Powiatowe z Zgierzu, odpowiadając na zainteresowanie pojazdami przechowywanymi na Konstantynowskiej, zamierza wkrótce wystawić na licytację kilka samochodów, co do których uzyskano już prawomocne postanowienie o ich przepadku na rzecz powiatu.