Chyba każdemu z nas, chociaż raz, zdarzyło się dostać nietrafiony świąteczny prezent. Co z nim zrobić? Można oddać go komuś kogo ucieszy taki podarunek, wystawić na aukcję internetową, bądź zwrócić do sklepu. I tu pojawia się pytanie. Czy każdy towar podlega zwrotowi? Ewa Walczak – Powiatowy Rzecznik Konsumentów podpowiada kiedy i na jakich zasadach możemy oddać nietrafiony prezent do sklepu.
W przypadku prezentu, który jest towarem pełnowartościowym – nie posiada wad, ale nam nie odpowiada i został zakupiony w siedzibie sprzedawcy (sklepie stacjonarnym, salonie, punkcie sprzedaży detalicznej) żaden przepis prawa nie daje nam możliwości jego zwrotu lub wymiany na inny produkt. W takiej sytuacji tylko prośba konsumenta i dobra wola sprzedającego może spowodować zgodę na zwrot towaru lub wybór w to miejsce innego. Zdarzają się sytuacje, dotyczy to szczególnie sieci dużych sklepów, gdzie podaje się informacje na piśmie, umieszczoną na sali sprzedażowej w miejscu widocznym dla kupujących, że w określonym terminie (zwykle 14 – 30 dni) zakupiony towar można zwrócić za zwrotem gotówki lub równowartości w postaci bonu podarunkowego. W takiej sytuacji konsumentowi przysługuje prawo do zwrotu towaru pełnowartościowego w tym terminie.
Istnieją natomiast dwa rodzaje umów o zakup towaru w przypadku, których konsumentowi przysługuje uprawnienie do zwrotu towaru pełnowartościowego, bez podania przyczyny. Należą do nich: umowy na odległość, tj. zawarte z konsumentem bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie (np. internet) bądź umowy zawarte poza lokalem przedsiębiorstwa – przy jednoczesnej fizycznej obecności stron w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy ( np. podczas pokazów). Aby skutecznie odstąpić od tak zawartych umów wystarczy przesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy na adres przedsiębiorcy w terminie 14 dni (kalendarzowych) oraz odesłać towar. Odesłanie towaru winno nastąpić w terminie 14 dni od daty złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy na koszt konsumenta. Dla skutecznego złożenia oświadczenia i z ostrożności, takie oświadczenie należy złożyć przedsiębiorcy na piśmie oraz przesłać listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
Jeżeli jest taka możliwość towar przed odesłaniem dobrze byłoby sfotografować na wypadek gdyby przedsiębiorca zechciał zakwestionować stan rzeczy po jej otrzymaniu. Zdarzają się bowiem sytuacje kiedy sprzedawca twierdzi, iż towar dotarł w stanie uszkodzonym, czego konsekwencją jest zapowiedź zwrotu ceny pomniejszonej o wartość rzekomego uszkodzenia.