
Projekt „Rodzina – moja przystań” realizowany w ramach Programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027
Działanie FELD.07.12 Usługi na rzecz rodziny na lata 2024-2027
W ramach projektu „Rodzina – moja przystań” odbyło się szkolenie dla 16 kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej niezawodowej, według Programu Szkoleniowego „Rodzina Plus” zatwierdzonego przez Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej decyzją nr 9/2025/RZ z 25 marca 2025 roku.
Wykonawca: Fundacja Rodzina Plus w Krakowie
Miejsce szkolenia: Miejski Ośrodek Kultury, Stary Młyn w Zgierzu, ul. Długa 41 A, 95-100 Zgierz
Prowadzący: trenerzy Programu Szkoleniowego „Rodzina Plus"
Terminy: od 27 czerwca do 6 lipca 2025 r.
Uczestnicy szkolenia zamieszkujący powiat zgierski, w oparciu o program zatwierdzony przez Ministra Rodziny i Polityki Społecznej - zgodny z zakresem programowym wynikającym
z Rozporządzenia MRiPS z dnia 6 listopada 2023 r. w sprawie szkoleń dla kandydatów
do sprawowania pieczy zastępczej, nabyli odpowiednie przygotowanie oraz wiedzę
w przedmiotowym zakresie oraz otrzymali świadectwo ukończenia szkolenia.
Dzięki szkoleniu uczestnicy uzyskali informacje o pieczy zastępczej, co umożliwiło im zrozumienie potrzeb dziecka oraz ich własnych możliwości i potrzeb w odniesieniu do pracy
w charakterze rodzica/opiekuna zastępczego, ponadto szkolenie obejmowało następujące zagadnienia:
- System wsparcia rodziny i dziecka w Polsce – dawniej i dzisiaj.
- Elementy prawa rodzinnego.
- Analiza potencjału rodziny i jej motywacji do sprawowania pieczy zastępczej.
- Wiedza i umiejętności rodziców zastępczych.
- Wpływ pieczy zastępczej na środowisko rodziny zastępczej ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci naturalnych kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej.
- Znaczenie rodziny naturalnej w życiu dziecka.
- Współpraca osób i instytucji - uczestników procesu pieczy zastępczej.
- Rodzaje i formy przemocy.
- Uzależnienia i ich wpływ na dziecko i rodzinę.
- Dzieci z Płodowym Zespołem Alkoholowym (FAS – Fetal Alcohol Syndrome).
- Organizowanie wspomagania rozwoju dziecka z problemami emocjonalnymi
i zaburzeniami zachowania. - Sposoby wspierania dziecka w kompensowaniu opóźnień edukacyjnych i rozwijaniu zainteresowań, ADHD.
- Poznanie i znaczenie historii dziecka. Budowanie poczucia własnej wartości.
- Usamodzielnienie wychowanków.
- Rozpoznawanie i ocena sytuacji dziecka – Plan Pomocy Dziecku.
Zadanie współfinansowane zostało ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027.









