Powiat Zgierski pozyskał 60.000,00 zł, przy udziale własnym 5.000,00 zł, na utworzenie pracowni ekologicznej w Zespole Szkół Specjalnych w Ozorkowie.
W ramach realizacji zadania pn.: "Utworzenie pracowni zrealizowane przy udziale środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi w ramach konkursu "Nasze Ekologiczne Pracownie":
- wydzielono kącik ekologiczny, wyposażony w siedziska/pufy i poduszki, wykorzystywany podczas przeprowadzania z dziećmi zajęć ekologicznych, czy też gier dydaktycznych. Wykonano ściankę z naturalnego mchu poduszkowego i płaskiego "Chrobotek";
- nowopowstałą pracownię wyposażono w różnorodne środki/pomoce dydaktyczne min.: kolumna wodna, sprzęt do baniek, sprzęt do robienia dymu, zestawy światłowodów, wodospad światłowodowy, modele anatomiczne budowy ludzkiego ciała m.in. szkielet człowieka naturalnej wielkości wraz z mięśniami, zestawy do energii odnawialnej, plansze dydaktyczne dotyczące recyklingu, ekologii itd. Dzięki temu proces lekcyjny będzie ciekawszy i zwiększy się aktywność uczniów, stanowiąca niezbędny warunek gwarantujący pełne poznanie wiedzy, zrozumienie i przyswojenie jej oraz umiejętne wykorzystanie w życiu codziennym;
- nowoczesna ekopracownia wyposażona została w nowe meble, sprzęt audio video - tablica interaktywna, sprzęt komputerowy, które umożliwią uczniom lepsze zrozumienie świata, a także pozwolą na wyrównanie szans edukacyjnych;
- do nowopowstałej pracowni zakupiono: 8 ergonomicznych krzeseł, 6 ławek z regulacją wysokości i kątem nachylenia, biurko nauczycielskie;
- zmodernizowano pomieszczenie, założono nowe rolety okienne, zakupiono rośliny doniczkowe.
Głównym celem utworzenia ekopracowni było stworzenie możliwości kształtowania wśród uczniów świadomości ekologicznej i postawy odpowiedzialności za obecny i przyszły stan środowiska. Nowa pracownia uatrakcyjni zajęcia dydaktyczne i uaktywni młodzież do podejmowania działań proekologicznych oraz pozwoli na organizację ciekawych zajęć w grupach. Dzięki zakupionym pomocom dydaktycznym podopieczni będą mogli obserwować zjawiska zachodzące w wodzie, kosmosie, czy powietrzu. Obserwacja zjawisk zachodzących w wodzie, zachowanie się wody w zamkniętej przestrzeni oraz zmienność tego zachowania pod wpływem dźwięku lub dotyku.
Utworzona ekopracownia ma charakter pracowni ekologicznej. Uczniowie pracują w niej min.: metodą projektów, badań, doświadczeń i eksperymentów. Oszczędność energii, ochrona przyrody i dóbr naturalnych, recykling oraz ograniczenie eksploatacji surowców nieodnawialnych, których zasoby gwałtownie się kurczą będą głównymi tematami poruszanymi w ekopracowni z wykorzystaniem zakupionych pomocy dydaktycznych. Uczniowie będą mogli przeżywać wspaniałe przygody, poznają życie morskich stworzeń, zwierzęta mieszkające w lasach, ale również będą mogły obserwować i poznawać układ słoneczny. Z pracowni będą mogły korzystać także dzieci niepełnosprawne intelektualnie w stopniu głębokim – zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze, muzykoterapeutyczne przy wykorzystaniu dźwięków natury oraz zajęcia polisensoryczne na naturalnych materiałach.
